tisdag 4 november 2008

Tofflor!

Börjar bli kallt på golven hemma hos oss, så då passade det ju bra att jag ramlade på ett mönster på tofflor! Har alltid tyckt om att sticka, min mormor lärde mig när jag var liten, men det går i perioder. Tofflorna stickas i ren ull och tovas i tvättmaskin. Varma och goa! Nu ska jag bara få till en storlek som passar min lillkille. Mönstret är vuxen storlek så jag började med att halvera måtten, sen får vi se vad som händer. De grå var ett test, hade lite raggsocksgarn hemma men inte rätt stickor, de blev väldigt små och tovade sig inte som jag ville (olika beroende på märke och även färg m.m.). De vita är stickade i Marks & Kattens Eko Ull, mycket bättre resultat men de blev lite ojämna och för små! Ändrade mönstret lite till och stickade de här i brun Eko Ull, blev jättebra tovade, precis det resultatet jag ville ha. Men - den bruna ullen drog ihop sig mer än den vita, så fastän mönstret var större blev tofflorna lika stora som de vita.
Så nu ska är inhandlas mer ull, så hoppas vi att sonen kan ha nästa par. Är bra sugen på ett par till mig själv också. Tanken är att brodera dem sen, med något litet enkelt!
Mönstret hittade jag HÄR!
Men man får se det positivt - de tar inte så lång tid att göra och snart har jag ju mönster i alla storlekar =)

6 kommentarer:

Anonym sa...

vad fina! jag önskar att jag oxå kunde sticka :) vad är det för storlekar du gjort dom i?

Elin Käll sa...

Vilken rolig blog! Här vill jag titta in ofta. Du är väldigt duktig att sy tycker jag.

Anna-Snoddas sa...

Tisa-Tack,ingen aning faktiskt, tror de vita var ca 10cm och antagligen de bruna också. Men de har inte torkat helt ännu, tänkte mäta dem imorgon!
Elin- Tack,va kul att du gillar det jag gör!

Lotta Sultan sa...

varma, fina och goa!
tack för tipset. här ska tovas!

jejja79 sa...

Kul att ha hittat hit, å tack för mönstret. Tofflorna ser verkligen varma och goa ut.

Carolina sa...

Fina tofflor och mycket annat fint du gör också!