fredag 17 april 2009

Tipsutmaning! :)

Fick en utmaning av Doris Assar, jättekul! Det är Lina som startat denna suveräna grej! Tack!

Du som blir utmanad skall (denna text får kopieras):Tipsa om ett sömnadstillbehör, t.ex. tyger, saxar, snedslå, symaskiner, knappar, trådar, pressarfötter osv.. Det kan vara något som är mycket prisvärt, bra kvalitet eller något hjälptillbehör som du tycker är väldigt bra samt varför. Man får också gärna berätta var man får tag på saken. Har du mer än en sak som du vill berätta om så går det givetvis bra.
Sen kan ytterligare (om du vill) dela med dig ett tips när det gäller sömnad, ett praktiskt tips. Det behöver inte vara något avancerat (med massa bilder), bara ett litet tips.När du svarat på frågorna så skall du skicka vidare utmaningen till 4 stycken nya personer med sömnad som hobby. Du skall meddela personen att du utmanat denne samt länka till personens blogg.

Nu är det många som fått utmaningen och jag har inte riktigt koll på vilka men...
jag utmanar: Lillofant, LinSar, OttoPippi och Systerblå - hoppas att ni vill vara med!

Så till mina tips-
1. Jag vill även att det ska vara snyggt på insidan så matchande tråd är bra. Men att köpa koner till overlocken i alla möjliga färger var inget alternativ (och sååå mycket tråd går det ju inte åt). Därför blev det 4-6 vanliga rullar i flera olika färger.

2. Kommer osökt in på tips nr 2- BIBBI, hon har jättebra tråd (och massor med andra bra-att-ha-saker) i massor med färger, billig och OTROLIGT snabb och hjälpsam!

3. Min trådupphängning - så kallade spjut som fästs på en skena som passar på vanligt Elfa system! Funkar jättebra, särskilt när man har så många rullar i varje färg! Jag har köpt mina på HK Butiksinredning.


4. Favoritprylar - Roller (jättebra efter att man sprättat overlocksömmar), magnetisk nålhållare (hur många gånger har jag inte vält ut nålarna över hela golvet?), och en liten, vass, underbar sax!

Ett praktiskt tips - när jag syr på muddrullå så vill jag inte ha den insydd i sömmen (tycker att det blir "klumpigt" och min maskin klarar inte av att sy ner skarven sen). Så jag syr klart hela t.ex. tröjan först, sen mäter jag ut mitt bak i halsringningen. Sparar en bit av början på muddremsan, och börjar sy en liten bit ifrån "mitt bak". Syr sen fast remsan runt hela halsringningen tills jag kommer till slutet. Fäster tråden, måttar hur mycket som behövs på slutet, syr ihop muddremsan och klipper bort överflödet. Sen syr jag fast det sista - skarven hamnar mitt bak. Viker över och syr fast med tvillingnålen! Funkar bra när man syr med vanligt kantband också!
Hmm...någon som förstår - pladdrigt värre :)!

5 kommentarer:

od Andulky sa...

Väldigt bra tips!! Tusen tack!
Bibbi är min favvo också :-).

Mimmi sa...

Supertack för tipset om spjuten.
Jag har länge tänkt att bygga mig en trådhållare men har inte löst problemet med hur den skall se ut. Har också 6 rullar av de flesta färger, fyra till CPn, en till OL och en till vanlig maskin. För min del brukar det oftast funka med vit, svart, grå, grön, röd, blå eller orange på övriga OL-trådar (som jag har i koner). Nu ligger mina trådrullar huller om buller i en låda och jag blir lika irriterad varje gång jag öppnar denb.

Nu skall jag köpa spjut :-D

Helena sa...

Jättebra tips!

Jag fasade lite för att jag skulle åka på den här utmaningen ;-) men jag antar den. Måste fundera lite först bara. Och så får jag ju något att blogga om nu när jag är utan min symaskin. :-D

Doris_Assar sa...

Jättebra tips, Tack! :-) Trevlig helg!

prickig design sa...

Tack för att du tänkte på mig!!:o)
Jag ska ta mig tid till denna utmaning så fort jag bara kommer på vad jag har för något att dela med mig utav för tips & erfarenheter.
Trevlig helg!!