lördag 10 januari 2009

Handledsvärmare!

Efter önskemål kommer här ett försök till att beskriva hur jag gör mina handledsvärmare - finns säkert många sätt som är bättre, men de här är jag nöjd med!

Jag har använt E-slöjds trikå.

Har två bitar som är 19,5cm på bredden och 20cm på längden (men du gör dem ju givetvis så långa du vill ha dem).



Lägg tyget räta mot räta och mät ut för tumhålet ca 5,5 cm uppifrån, ca 6 cm för tummen.



Sen syr jag en söm mellan nålarna (tar bort dem först ;))

Håller undan tyget så att inte sömmen blir för lång (om man använder en overlock).


Då ser det ut så här!



En söm på varje sida där tummen ska vara!



Lägg sen sömmarna mot varandra och nåla och sy ihop ovanför tummen.




Se till att få in sömmen ordentligt så det inte blir en glipa.



Gör sen likadant nedanför tummen.





Då ser det ut så här!





Vänd den ena över den andra.



Jag har overlockat ihop både uppe och nere på de här, ville ha dem enklare. De andra jag gjort har jag overlockat nertill men vikt in upptill och sytt en raksöm!


Undrar du något eller är det något som är oklart så tveka inte att höra av dig!
Lycka till!
Anna

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bra beskrivning. Sparar i favoriter, måste definitivt provas någon gång!

Anonym sa...

bra beskrivning, måste bara säga att dina svarta ugglor är de snyggaste jag sett, gillar dem inte riktigt annars.

Annelie sa...

Åh, tackar för den finfina beskrivningen! Måste testa!

Jes sa...

Vilken bra beskrivning :)

Sandra -Vildkatten sa...

Vilken bra beskrivning. Måste nog också testa att göra egna.

Bustråden sa...

tack för beskrivningen!

Sagofe sa...

Jättefina!

Kul att du gillar mina grejer :-)

Själv tycker jag att dina barnkläder är helt fantastiska! Önskar att jag själv kunde göra sånt, men jag får hålla mig till min virkning och i viss mån stickning.

Lägger en länk hit från min blogg så att jag och andra kan se när du uppdaterat :-)

Naíma´s sa...

Tack för kommentaren hos mig!!! Har tagit mig tid att titta igenom din härliga blogg. Du gör mycket fina saker återkommer garanterat.
vilken bra beskrivning, kanske skulle prova någon gång.

OttoPippi sa...

Nämen tusen tack för detta inlägg!! Som skall sparas! :-) och skrivas ut :-)

Kram!

prickig design sa...

har länkat till denna beskrivning från mig. hoppas att du tycker det är ok?! hör av dig annars!
bra beskrivning!!!

DORIS DAISY sa...

Men tack snälla för den beskrivningen! Här blir det handledsvärmare inom kort!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Tack, så pedagogiskt att till och med jag borde klara det... Här ska sys handledsvärmare!

Lilla Gryn sa...

Tack för beskrivningen. Jag hittade hit av en slump. Jag länkar den om det är ok?

Anna-Snoddas sa...

Kul att ni gillade min beskrivning! :)

Lilla Gryn: Kul att du hittat hit, helt okej att länka!