lördag 10 januari 2009

Bara till mig! :)

Har länge nöjt mig med den första prototypen jag gjorde! Men nu så...

Idag blev det ett set till mig själv! En halstub och ett par handledsvärmare - fick bli en mössa också! Trikå från E-slöjd.


Sonens set - funkar grymt bra! Inga glipor i halsen!


Halstuben är sydd av två bitar som är 58 cm breda och 30 cm höga (inkl. sömnsmån). Jag har sytt ihop till två rundlar och sen sytt ihop dem räta mot räta. Overlockar ihop sömmen längst ner. Eller om man vill ha med knappar så lägger man bara bitarna räta mot räta och syr ihop en långsida och båda kortsidorna. Vänder och lägger in en remsa trikå där knapparna ska sitta, i med tryckknappar och overlocka ihop sista sömmen! Längden kan man ju variera beroende på hur tajt/löst man vill att den ska sitta! Jättelätt! :)
Sonens (2år) tub har måtten 45 x 19 inkl. sömnsmån.


Och så här ser halstuben ut på! Skön är den!

4 kommentarer:

OttoPippi sa...

Så toppen att du äntligen gkorde ngt til dig själv! Tusen ser underbart skön ut - jag måste verkligen börja handla av e-slöjd!!!

Erica sa...

det är inte ofta man syr något till sig själv. borde skämma bort sig själv mera! Den ser jättemysig ut!! E-slöjds tyger är ju så mjuka och goa.

Anonym sa...

Vad har du för ungefärligt mått på halstuben till vuxen? Jättefint och praktiskt!

Anna-Snoddas sa...

Ja, det är verkligen kul att göra något till sig själv ibland! :)

Maria: De är 58 cm breda och 30 cm höga (inkl. sömnsmån. Men man kan ju ta nästan vilka mått man vill beroende på hur tajt/löst man vill att de ska sitta!