söndag 14 juni 2009

Bloggtorka!

Ja, nu var det alldeles för längesen jag uppdaterade bloggen! Men jag har absolut inte slutat sy! Tvärtom!

Våra kära vänner gifte sig den 6 juni ( ett helt sagolikt bröllop) och jag bestämde mig ju för att sy min egen klänning. Sen assisterade jag bruden med hennes dotters klänning och fick i uppdrag att sy rispåsar, så jag har SYTT! :) Sen däckades jag av en rejäl förkylning!

Så nu vet ni vad jag haft för mig den senaste månaden! Tillbaka till klänningen...
Kommer inte visa hela klänningen då den inte ser mycket ut på galgen och jag vill inte posera själv! ;)
Hade bestämt mig för turkost eller olivgrönt, det turkosa jag hittade var alldeles för stark färg så valet föll på det här olivgröna med svart sammetstryck!


Ärmarna skulle egentligen vara i organza, men det blev mycket finare med samma tyg som resten av klänningen! Sömmen går på ovansidan av ärmen och är öppen från armbågen och ner, skulle varit hellång men de blev 3/4. Istället för att fålla ärmen som vanligt så blev det en rullfåll!



Härligt fall blev det, tyget är ganska tunt så jag fick tipset att stadga upp det med hjälp av lakansväv och sen fodra den. Det gav den en härlig tygnd!


Klänningen är avskuren under bysten och har insnitt både fram och bak. Detta är bak.


Lite rynkad ärm och dolt blixtlås.


Och självklart var ju sambon tvungen att matcha med helfodrad slips med Snoddas lappen bak...


och en näsduk i samma tyg som inte kom med nu!



Och så till rispåsarna, sydda i fodertyg med benvita band. Ser ut som en bukett rosor! :)


Använde våffelsöm till den synliga fållen, tycker att det var pricken över i! Jag sydde också fast bandet med en liten raksöm på baksidan av påsarna, så att de inte skulle åka av. Vilket visade sig vara jättebra när själva riskastningen kom igång - inga skräpande band på marken! Sen att vissa inte fattade att men skulle öppna påsen och kasta riset och inte hela påsen är ju en helt annan sak! ;)



Och en bild på bröllopspresenten! Hann inte fota innehållet, men det är en miniatyrpläd. Den stora hann ju inte bli klar - foto kommer senare!

Material: Allt tyg till klänningen från Sundbybergs textilcentrum, blixtlåset från Jofotex, rosa fodertyg och band från Dollys.

Mönster: Till klänningen - Svenska Mönster, med ganska många ändringar. Ritade av en slips och gjorde ett mönster.

Paket inslagningen fick jag idén till av Sagofé, men använde mönster som Fröken Elsa översatt.

+ Oj vad mycket jag lärt mig, sy i blixtlås, sy insnitt ( göra om och anpassa dem), fodra en klänning, sy en slips...ja massor!

- Skulle väl vara det att det blev lite stressigt! ;)







6 kommentarer:

Y sa...

fint tyg i klänning och slips!! paketet var underbart

Bobo/Rumba de kransen sa...

Vad avancerat! och vilket fint paket! Det ska jag komma ihåg.

Doris_Assar sa...

Heeej! Undrade just vart du tagit vägen!! :-)
Jättefint tyg, skulle gärna se dig i klänningen :-)
Fina påsar, hahaa! Skönt att få en sån kastad på sig ;-)

Lilla NovaK sa...

Så hemlighetsfull du är, men klänningstyget var jättefint så jag kan tänka mig att även klänningen är det!

Och vilket jobb du måste ha lagt ner med alla rispåsarna, det där var ju inte ett par stycken liksom... =)

Syserine sa...

Vad roligt att sy en klänning! Paketet var härligt!

Charlotta sa...

Du var så fantastiskt fin i din klänning!( Vet ju vi som såg dig live : )
Duktiga du!
Hoppas midsommar var bra.
Kram