fredag 15 maj 2009

Sommarklänningar!

Min kära vän ville ha ett par sommarklänningar till sin dotter, och valet föll på dessa tyger - fjärilar och småblommigt!

På den första skulle det vara volang och rullfåll - första gången jag provade det, men absolut inte den sista!


Den andra skulle gärna ha en liten puffärm - och det var ju inget större problem, gäller bara att tänka tilll innan man klipper ut den! Sen blev det ett par matchande trosor till, premiär även på dem!



Och en mössbeställning till! Denna är sydd i enkelt tyg och fållad med våffelsöm. En matchande scarf blev det också, men ihopsydd bak!



Material: Fjärilar och blommor från MG-tyger, randig trikå från E-slöjd!

Mönster: Egna till klänningarna i storlek 80, mössan och scarfen, trosorna i storlek 92 - Ottobre!

+++ : Tycker att de blev så fina och det tyckte även mottagaren!

---: Alltid lite nervöst att inte veta om det kommer passa eller inte!

11 kommentarer:

Sandra sa...

Vad fint!

Jenny sa...

Vilket härligt fjärlistyg!

Äppel Päppel sa...

Såååååå söta somriga klänningar! Visst är det fint med rullsöm/fåll!

Doris_Assar sa...

Verkligen söta! Och matchande trosor och allt! Nu måste jag ju bara testa rullfåll jag med! :-)

Helena sa...

Jättefina somriga klänningar! Fick precis en paketavi i brevlådan, det måste vara overlocken som har kommit. Nu vet jag vad jag ska göra i helgen. Provsy rullfåll bl a! :-)

Angående tipsutmaningen så har jag lite dåligt samvete eftersom jag inte har fått till några bra tips ännu, jag kommer inte på någonting, känns som om alla bra tips redan är bloggade. Men kommer jag på något så ska jag tipsa om det.

od Andulky sa...

Åh så himla söta!!

Lilla NovaK sa...

Sååå fint det blev! Provade faktiskt också rullfåll häromdagen och jag kan bara hålla med, det var absolut inte sista gången! Gillade modellen på klänningarna, får man fråga var du hittat den... =)

Anna-Snoddas sa...

Tack allihop! Ja, rullfållen förhöjde verkligen klänningen, synd att man måste byta stygnplåt bara - men det är det värt!

Doris_Assar - Det måste du absolut!

Helena - Kul med overlock! Du kommer älska den! Inte behöver du ha dåligt samvete! :)

Lilla NovaK - Har gjort dem själv, utgick från ett större mönster jag gjort tidigare och mått från beställaren! :)

Karin sa...

Tack så mycket för fantastiska klänningar! Trosorna var i precis rätt storlek också. Passade utmärkt!

Kram K

Anonym sa...

Hej A! Tack för en trevlig kväll!
Här kommer nya adressen till min blogg, som jag förhoppningsvis ska skriva lite oftare i hädanefter... hehe - vi får se hur det går! :)
www.livetmellanhimmelochjord.blogspot.com
Kram, Lisa

Retro Elephant sa...

Väldigt kul att du ville delta i min tävling på bloggen! :)

//Lina