söndag 11 oktober 2009

Stort grattis!

Igår gifte sig våra älskade vänner A & J! Och det var en helt underbar dag! Tack för allt!



Redan i våras frågade A om jag ville sy hennes brudklänning! Hon är min äldsta vän, vi har känt varandra i 17 år, så det kunde jag ju inte säga nej till. En riktig utmaning, och helt klart läskigt!

Och nu när den är klar måste jag ju säga att jag är väldigt nöjd med resultatet! Äkta sidentyg och broderad sidenorganza.

Från början skulle det vara en väldigt enkel klänning, utan foder. Men det visade sig när vi fick tyget att det var väldigt fint och tunt, så det var bara till att helfodra klänning!
När den nästan var klar så kändes den lite "platt" så det fick bli 5 meter tyll i kjolen och det lyfte ju bokstavligen hela härligheten!



Det blev ett brunt band under bysten för att ta upp färgen i skorna och det blev en fin detalj,




likaså rosetten på ryggen! En hyska och en hake på insidan för att hänga upp släpet.



Vackra, underbara, strålande brudparet!




Jag fick också äran att sy tärnklänningen, som blev omvänd i färgerna, brun med vitt band!
Ljuvliga C, också en kär "gammal" vän!




Tyvärr är det här den enda bilden jag har på hela klänningen och den blev väldigt suddig!









Har utgått från ett mönster från Svenska mönster, men det är inte mycket kvar av orginalet!
Det har varit så otroligt roligt att sy dessa klänningar till så nära vänner, och dessutom träffas så mycket oftare! Mina underbara vänner!
Sydde också en klänning till brudparets dotter men hon lyckades inte fastna på bild. Kommer kanske senare!



9 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Wow, snacka om ärofyllt uppdrag!!! Du lyckades jättebra!! :-)

Johannah sa...

Men oj vad fina! Vad duktig du är!

Helt klart roligt att träffa dig också :-)

od Andulky sa...

Du har verkligen lyckats perfekt!! Vilka underbara klänningar!

Aleisa Ribalta sa...

Såååå finaaaaaaaaaaa! duktig du är, härliga foto, stolt måste du vara. kram!

Bobo/Rumba de kransen sa...

Oj, vad imponerande. Fina klänningar!

Anna-Snoddas sa...

Tack snälla ni!
Är väldigt nöjd med dem! Och har dessutom lärt mig massor! :)

Tärnan sa...

Halloj, proffset!
Kände mig såå fin i lördags!! Du är otroligt duktig. Har oxå varit mysigt att ses så mycket nu med alla provningar : )
Försökte skicka ett bättre kort på min klänning, men då kraschade datorn ihop... Får se om jag vågar försöka igen.
Stooor kram Charlotta

Syserine sa...

Oj, oj, jag är stum. Duktigt och vågad! Kul.

KlaramedK sa...

Otroligt fina klänningar! vilket jobb!